Samhällsekonomi

Samhällsekonomi #

Begreppslista #

  • Bruttonationalprodukten - mäter värdet av produktionen i ett land, summan av varor och tjänster
  • BNP per capita - bruttonationalprodukten per person
  • Ekonomi - hushållning med begränsade resurser
  • Privatekonomi - ekonomin i hushållen
  • Företagsekonomi - företagens ekonomi och verksamhet, hur man löser ekonomiska problem
  • Samhällsekonomi - nationalekonomi, ekonomin i ett helt land eller flera länder
  • Världsekonomi - ekonomin i hela världen
  • Mikroekonomi - enskilda konsumenter och företag, litet perspektiv, liten skala
  • Makroekonomi - i ett land eller flera länder, större perspektiv, stor skala
  • Aktörer - deltagare i det ekonomiska kretsloppet
  • Det inre (lilla) samhällsekonomiska kretsloppet - hushållen och företagen
  • Det stora samhällsekonomiska kretsloppet - hushållen, företagen, kreditinstitut (banker och försäkringsbolag), offentlig sektor, utländska företag. Utbyggt litet kretslopp, avtappning & påfyllning
  • Kreditinstituten - får in pengar genom hushållens sparande, betalar ränta
  • Den offentliga sektorn - skatt från hushåll och företag
  • Marknader - platsen där säljare och köpare möts
  • Utbud - det som bjuds till försäljning
  • Efterfrågan - frågar efter det som bjuds ut

Exempel på marknader #

  1. varumarknaden
  2. tjänstemarknaden
  3. arbetsmarknaden
  4. bostadsmarknaden
  5. kapitalmarknaden
  6. valutamarknaden
  • Marknadsföring - olika sätt att nå ut till marknaden, t.ex via reklam
  • Planekonomi - politiska beslut styr hela ekonomin. Bestämmer vad & hur, prissättning och fördelning
  • Marknadsekonomi - politiska beslut styr inte ekonomin på samma sätt, marknadskrafterna, utbud och efterfrågan, avgör priset.
  • Marknadskrafterna - utbud och efterfrågan
  • Den ekonomiska makten - vem som har makt för ekonomin
  • Kapitalism - ägs av enskilda människor, offentliga sektorn ska vara obefintligt
  • Socialism - kollektivt ägande, offentliga sektorn (stat och kommuner)
  • Produktionsfaktorer - fyra ekonomiska huvudfrågor. Vad, hur, för vem och när
  • Blandekonomin - rena marknadsekonomier och planekonomier finns inte utan de flesta länder är blandningar av både (och även socialism och kapitalism)
  • Socialistisk planekonomin - Kina, Kuba, f.d. Sovjetunionen
  • Kapitalistisk marknadsekonomi - t.ex USA, Japan, Australien och Västeuropa.
  • “En tredje väg” - huvudsak kapitalistiskt men staten och kommunernas verksamhet i ekonomin var fortfarande viktig

Konkurrensmedel - metoder säljare använder i konkurrenssyften #

  1. Pris - komplext att sätta pris som tilltalar kunder
  • Produkt - argumenterar om att den egna produkten är bättre än konkurrenterna på olika sätt

  • Plats - kanaler för att nå ut till målgruppen, distributionsvägar.

  • Påverkan - marknadsbearbetning, nå ut med information om en produkt till marknaden

  • reklam via medier

  • public relations, PR

  • sales promotion, SP

  • personlig försäljning

  • Marknadsmix - “P + P + P + P”, balansera alla konkurrensmedel för att lyckas nå ut till konsumenter

  • Konkurrensformer - miljöer, allt i från monopol till fullständig konkurrens (många aktörer på en marknad)

Konkurrenslagen #

  1. konkurrensbegränsande samarbete är ej tillåtet
  • företag som har en “dominerande ställning” på marknaden förbjuds att missbruka sin dominans

  • företag som bryter mot dessa får betala höga böter och skadestånd till drabbade företag

  • Konkurrensverket - statlig myndighet som granskar och ser till att företag efterlever detta

  • Monopol - en enda säljare på en marknad, kan använda ställning för att missbruka

  • Faktorer som motverkar - möjligheten att ha olika val, t.ex e post istället för post, buss istället för tåg och även att använda utländska företag och importera

  • Maktmonopol - ett monopol utvecklas genom att ett företag slår ut/köper upp sina konkurrenter

Rättsliga monopol #

  1. Systembolaget är ett bra exempel, enda bolaget som får sälja alkohol
  • Uppfinningar och nya produkter, patent, måste skyddas för att undvika plagiat och idestöld
  • Infrastruktursystem som vägar, järnvägar, vatten, avlopp, telefonnät
  • I Sverige: Posten är inte längre monopol (Bring, citymail), SJ är inte längre monopol, SVT är inte monopol längre. Förändringar har skett.

Oligopol - fåtalskonkurrens, litet antal företag dominerar #

  1. Banker: SEB, Handelsbanken, Nordea och Swedbank dominerar
  2. Försäkringar: Skandia, Folksam, Trygg-Hansa, Länsförsäkringar
  • Monopolistisk konkurrens - Många säljare som betonar plusvärden. Svår att förklara. Man försöker få konsumenter att föredra ett visst märke och på så sätt ignorerar konsumenterna priserna.
  • Fri (fullständig) konkurrens - idealet i marknadsekonomin: utbud och efterfrågan bestämmer helt priserna. Förutsättningar till detta är dock:
    • Aktörer ska vara många, alltså inte att ett enskilt företag kan påverka priset
    • Likartade varor ska produceras för att köpare inte ska uppfatta en skillnad
    • Fritt tillträde till marknaden
    • Inget konkurrensbegränsande samarbete
    • Fullständig information om marknadens priser
  • Prisbildning - pris i Y-axeln, mängd i X-axeln. Där E (totala efterfrågan) möter U (utbudet) skapas P (jämviktspriset).
  • Priskrig

Kreditinstitut #

  1. Riksbanken - bankernas bank,
  • De traditionella bankerna - SEB, Handelsbanken, Nordea och Swedbank

  • Nischbanker - IKANO bank, Collector Bank osv.

  • Försäkringsbolagen - flera försäkringsbolag finns nu som nischbanker, t.ex Skandiabanken eller Länsförsäkringar Bank

  • Detaljhandeln - företag som ICA, OKQ8, Preem fungerar som kreditinstitut

  • Goda och dåliga tider - utvecklingen och tillbakagången av BNP

  • Konjunkturutveckling - uppgång och nedgång av BNP

  • Konjunkturcykel - tidsperioden mellan två lågkonjunkturer eller mellan två högkonjunkturer, cyklisk: återkommande.

  • Högkonjunktur - god ekonomisk utveckling

  • Lågkonjunktur - dålig ekonomisk utveckling

  • Depression - djupa lågkonjunkturer

  • Recession - lindrigare lågkonjunkturer

  • Konjunkturbarometer - olika sätt att mäta konjunktur på

    • I lågkonjunkturer utnyttjas inte resurserna fullt ut
    • I högkonjunkturer utnyttjas resurserna för fullt
  • löne-pris-spiralen - höjda löner blir höjda priser, bidrar till inflation i en högkonjunktur

  • stagnation, stagflation - när ett land är i lågkonjunktur OCH inflation på samma gång

  • Avtappningar - när företagen och hushållen lämnar ifrån sig pengar

  • Påfyllningar - när hushållen och företagen tar emot pengar

  • Budgetpropositionen - förslag till statsbudget

  • Statsbudget - landets budget för det kommande verksamhetsåret, inkomster och utgifter

  • Budgetpolitik - påverka konjunkturen genom att göra ändringar i budgeten, staten gör motsatsen

  • Underbalanserad budget - vid nedgång/lågkonjunktur, göra statens utgifter större än inkomster

  • Överbalanserad budget - vid uppgång/högkonjunktur, göra statens inkomster större än utgifter

  • Keynesianismen - att staten ska göra tvärtom gällande över- och underbalanserade budgetar

  • Monetarismen - finns en naturlig arbetslöshetsnivå, staten ska inte lägga sig i. Endast räntepolitik.

  • Kreditpolitik - när Riksbanken påverkar räntan och lånemarknadens pengar

  • Riksbanken - påverkar efterfrågan av pengar genom att ändra på räntenivån

  • Reporänta - den ränta bankerna betalar riksbanken för att låna, påverkar bankernas egna ränta (sparräntor och bolåneräntor)

  • Likviditet - ett mått på en organisations korsiktiga betalningsförmåga

  • Penningekonomis - ett system där man betalar med pengar

  • Inflation - pengarnas minskande värde, d.v.s att man får betala mer för samma saker, penningvärdeförsämring

  • Deflation - pengarnas värde ökar, penningvärdeförbättring

  • Konsumentprisindex - ett sätt att mäta inflation

  • Hyperinflation - en mycket kraftig inflation

Senast modifierad av Vilhelm Prytz (8c70505)
Lägg till tomma rader längst ner och skapa Historia 1a2